Så här blir du en drömkund till din designer

Du har kanske nått den där punkten då du skulle vilja anlita en professionell designer till att formge en blogg eller hemsida. Du vill att det skall vara enkelt och smidigt och dessutom se både snyggt och representativt ut för ditt varumärke. Du förstår att det är värt att investera i design och varumärkesutveckling för att det leder till att dina potentiella kunder värderar ditt varumärke högre vilket i sin tur leder till att flera förstår och vill ha det du har att erbjuda.

När man anlitar en designer så är det några saker man kan ha i åtanke för att verkligen positionera sig till att bli en drömkund.

Referenser är guld

Även om du inte kan beskriva med ord vad du vill ha så kan du alltid söka referenser. Gör en sökning på internet efter bilder som inspirerar och som du kan lämna över till din designer. Det kan vara allt från hemsidor, typsnitt och stilar eller helt enkelt bara en stämningsbild. Allt som kan hjälpa designern till att förstå din vision kommer att underlätta att du får en hemsida som du är helt nöjd med. Var också tydlig med om det finns en varumärkesprofil som hemsidan skall ta avstamp ifrån.

Berätta vad du vill ha innan du frågar vad det kostar

När jag som designer får ett mail från en kund där det står ”jag vill ha en hemsida, vad kostar det?” då blir det genast väldigt svårt. Utan information om vad för typ av hemsida det är, om det ska göras illustrationer, hur många sidor det skall vara och om det finns en varumärkesprofil att följa så är det i princip omöjligt att bedöma hur mycket tid det kommer att ta att göra sidan och därmed också väldigt svårt att säga vad den kommer att kosta.

Ursäkta inte din okunskap

Du anlitar en expert av en anledning, det är både vettigt och en bra investering och det finns ingen anledning att ursäkta att du inte kan göra det själv. Var gärna delaktig i processen, men tillåt dig själv att lita till att din designer har koll på läget.

Underskatta inte hur mycket arbete som krävs

Något av det värsta som man kan säga till en professionell inom vilket område som helst är ”det där borde väl vara enkelt!”. Sanningen är att oftast så är det den enklaste av design som kräver mest tid att göra bra. Det kan också finnas funktioner eller struktur som man behöver ta hänsyn till som gör arbetet komplext och svårjobbat. Att något ter sig enkelt behöver inte betyda att det är det.