5 saker att tänka på innan du anlitar en designer

Som företagare är det många saker att hålla reda på för att verksamheten skall rulla smidigt -och inte minst varumärket. När man jobbar som enskild företagare så är det lätt hänt att man försöker göra allt själv, men man kommer ofta så småningom till insikten att det är bättre att lämna bort formgivning och varumärkesrelaterade uppgifter så som affischer, hemsida, logga och andra trycksaker. Men hur vet man då vem man skall jobba med? Hur kan man lita på att man får ett bra resultat?

Nedan har jag sammanställt några grundläggande saker att ha i åtanke när du väljer en formgivare till dina projekt.

1.   Erfarenhet

Som designer så väljer man ofta om man vill bygga ”djup” eller ”bredd”, d v s om man nischar sig eller om man jobbar med olika sorters formgivning. Om du vill anlita en designer/formgivare en gång för ett specifikt projekt, t ex att formge en ny logotyp, då kan det vara bra att söka efter någon som gjort många logotyper och som har ”djup” på detta område. En designer som är nischad på detta sätt är ofta snabb på sitt område, men kan ofta hålla ganska höga priser.

Om du däremot vill ha en designer/formgivare som du kan återkomma till med många olika typer av uppgifter, t ex hemsida, logotyp, illustration etc, så vill du titta efter någon som har ”bredd” med många olika typer av projekt i sin portfolio. En designer med bredd kan vara något långsammare på vissa av sina områden, men i kommer kunna jobba snabbare och mer träffsäkert med dig som kund över tid och du behöver inte söka ny kompetens för varje behov.

Bakgrunden och erfarenheten hos formgivaren kommer också styra lite hur de tänker och relaterar till ett projekt. En frilansare som jobbat mycket direkt mot kund kommer ofta ha en bättre förmåga till kommunikation, flexibilitet och att anpassa sig till en budget. Emedan en designer som jobbat mycket genom reklambyråer och agenturer ofta kommer ha fått jobba med många olika sorters kunder och projekt och vara van vid att jobba under press.

2.   Kvalité

När det kommer till kvalité och utförande så gäller att se över formgivarens tidigare arbete. Om arbetet överlag ser bra ut så kan man förvänta sig att resultatet kommer att se bra ut, emedan om det ser ojämnt ut så kanske man skall avvakta eller höra med formgivaren om den kan tänka sig att göra några skisser till ett lägre pris.

3.   Kommunikation

Se till att du valt en person som är lyhörd och som kan kommunicera. Testa gärna designern genom att beställa några skisser och idéer (det blir förstås en liten kostnad, men är oftast en väl värd investering för att försäkra sig om att personen man valt är rätt). Du märker snart om personen du valt är lyhörd till dina önskemål, och om de är duktig på att kommunicera hur de tänker. Kom ihåg att det är designern som är expert på detta område så du vill helst ha en person som både kan ge dig det du vill ha, men som också kan gå lite utanför ramarna och spåna vidare och ge dig något som kanske är ännu bättre.

4.   Vad händer om du inte är nöjd?

Ta reda på hur formgivaren brukar göra om kunden inte är nöjd. Vad har denne för process att hantera skisser och hur många iterationer ingår i priset? Klargör dessa detaljer innan ni startar arbetet så att det inte blir några överraskningar.

5.   Prissättning

Ta reda på hur designern tar betalt. Per timme? Fast pris? Vad ingår i det fasta priset?
Fast pris gör det enkelt och gör att man har en bra grund att stå på om man har ett specifikt projekt såsom en logotyp eller helt ny hemsida. Ofta så ingår ett visst antal ändringar i det fasta priset och så tillkommer ytterligare ändringar med ett pris/timme. Om man vill anlita en formgivare att ta emot allehanda typer av småjobb som man har (posters, visitkort, ändringar på hemsida etc) så kommer betalningsstrukturen förmodligen att vara pris/timme.{